Úroveň výstupů vědeckovýzkumné činnosti pracovníků FAST určuje prestiž FAST na národní i mezinárodní úrovni. Je nutné vychovávat studenty tak, aby byli schopni navrhovat a realizovat taková díla jako je např. budova nové opery ve Valencii, či australský zázrak vytvořený Jornem Utzonem.
Výsledky vědeckovýzkumné činnosti jsou také významným zdrojem financování FAST.
Hlavní směry tvůrčí, výzkumné a vývojové činnosti vycházejí z dlouhodobé koncepce rozvoje fakulty formulované v „Dlouhodobém záměru Fakulty stavební VUT v Brně.
Jedná se o následující nosné směry:
Vědecká a tvůrčí činnost akademických a tvůrčích pracovníků FAST je financována z různých zdrojů.
Jedním zdrojem financování vědy na FAST je účelové financování výzkumu, které pokrývá projekty systému GA ČR, a ministerstev MPO, MDS, MŽP a MZe. Druhým zdrojem je MŠMT formou Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ), Výzkumných záměrů (VZ) a Rozvojových programů (RP). Třetím zdrojem jsou zdroje ze zahraničních grantů a projektů jako jsou: Dvoustranná spolupráce, Rámcové programy, Evropské programy podpory a výzkumu apod. Do čtvrtého zdroje můžeme zahrnout všechny ostatní možnosti získání prostředků na výzkum.
Celkový přehled
rok | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
typ projektu | počet řešených projektů | |||||||||||||||
GAČR standardní řešitelské | 28 | 25 | 24 | 28 | 24 | 25 | 25 | 25 | 23 | 21 | 20 | 18 | 11 | 21 | 22 | 42 |
GAČR standardní spoluřešitelské | 1 | 0 | 9 | 9 | 9 | 11 | 12 | 9 | 11 | 7 | 8 | 5 | 0 | 0 | 0 | 3 |
GAČR postoktorské | 0 | 3 | 5 | 1 | 4 | 5 | 10 | 13 | 14 | 13 | 10 | 8 | 3 | 6 | 5 | 7 |
GAČR doktorské | 3 | 3 | 5 | 0 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TAČR | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 | 43 | 56 | 76 | 44 | 26 |
SVV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 61 | 72 | 93 | 91 | 125 | 112 | 138 |
FRVŠ | 9 | 7 | 8 | 16 | 22 | 22 | 18 | 17 | 23 | 11 | 30 | 22 | 9 | 0 | 0 | 0 |
zahraniční | 8 | 9 | 15 | 10 | 13 | 13 | 10 | 6 | 4 | 0 | 6 | 9 | 0 | 9 | 0 | 5 |
MPO | 5 | 5 | 6 | 8 | 15 | 27 | 27 | 31 | 24 | 25 | 20 | 29 | 26 | 25 | 12 | 7 |
MDS | 3 | 2 | 3 | 6 | 7 | 6 | 70 | 8 | 9 | 6 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MZP | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 1 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MZe | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 3 | 2 | 5 | 0 |
rozvojové | 0 | 1 | 1 | 6 | 6 | 9 | 17 | 8 | 7 | 1 | 4 | 2 | 0 | 4 | 5 | 51 |
výzkumné záměry | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 1 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ostatní | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 17 | 10 | 18 | 18 | 5 | 20 | 25 | 28 | 24 | 9 | 1 |
součet | 67 | 66 | 85 | 91 | 111 | 139 | 207 | 147 | 143 | 158 | 214 | 259 | 227 | 292 | 214 | 280 |
rok | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
typ projektu | tis. Kč | |||||||||||||||
GAČR | 11 790 | 13 670 | 23 215 | 22 208 | 26 344 | 28 868 | 32 490 | 32 466 | 35 790 | 30 960 | 27 892 | 27 274 | 22 699 | 27 667 | 28 018 | 33 641 |
TAČR | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 670 | 35 025 | 43 909 | 62 115 | 55 633 | 36 286 |
SVV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 923 | 13 059 | 16 374 | 18 278 | 19 251 | 18 669 | 7 762 |
FRVŠ | 3 272 | 663 | 7 043 | 3 141 | 5 425 | 10 137 | 8 290 | 9 977 | 9 046 | 2 826 | 7 120 | 8 939 | 7 495 | 0 | 0 | 0 |
zahraniční | 2 560 | 2 585 | 7 648 | 3 948 | 4 149 | 5 635 | 6 140 | 2 830 | 4 947 | 0 | 1 909 | 1 938 | 0 | 4 147 | 0 | 15 957 |
MPO | 3 508 | 5 622 | 5 132 | 4 718 | 9 912 | 27 723 | 15 399 | 19 021 | 19 768 | 26 426 | 31 427 | 48 572 | 47 450 | 32 856 | 19 505 | 2 963 |
MDS | 3 834 | 445 | 730 | 4 445 | 4 141 | 3 704 | 3 313 | 3 128 | 4 330 | 3 689 | 2 487 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MZP | 174 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 450 | 543 | 516 | 0 | 906 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MZe | 0 | 168 | 0 | 0 | 890 | 950 | 1 475 | 1 380 | 2 783 | 3 082 | 1 562 | 518 | 1 772 | 2 257 | 3 418 | 0 |
rozvojové | 0 | 1 438 | 1 200 | 10 000 | 8 307 | 18 709 | 14 818 | 9 239 | 8 191 | 173 | 2 429 | 1 173 | 0 | 3 730 | 4 415 | 3 745 |
výzkumné záměry | 22 604 | 23 847 | 25 710 | 25 710 | 28 830 | 15 829 | 47 421 | 47 763 | 33 248 | 26 466 | 20 125 | 9 736 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ostatní | 3 439 | 1 930 | 674 | 586 | 4 626 | 21 325 | 12 090 | 26 333 | 24 933 | 3 974 | 100 627 | 73 002 | 444 625 | 478 976 | 39 657 | 3 838 |
součet | 51 181 | 50 368 | 71 352 | 74 756 | 92 624 | 132 880 | 141 436 | 152 587 | 143 579 | 108 035 | 223 307 | 223 457 | 586 228 | 630 999 | 169 315 | 104 192 |
Na grafu 1 je uvedena závislost počtu všech typů řešených projektů na FAST v letech 2001 až 2016. Na grafu 2 pak získané finanční prostředky z řešení těchto projektů ve stejném období. Graf 3 charakterizuje rozdělení řešených projektů na FAST v roce 2024 podle zdroje. Graf 4 charakterizuje rozdělení finančních prostředků získaných za řešení jednotlivých typů projektů na FAST v roce 2024 podle zdroje.
Graf 1 Cekový počet grantů a projektů na FAST v letech 2001 až 2016.
Graf 2 Objemy finančních prostředků získaných na FAST ze všech typů grantů a projektů v letech
2001 až 2016.
Za rok 2024 dosud nejsou vložena data.
Graf 3 Počty všech typů řešených grantů a projektů na FAST podle zdroje v roce 2024.
Za rok 2024 dosud nejsou vložena data.
Graf 4 Finance získané ze všech typů řešených grantů a projektů na FAST podle zdroje v roce 2024.
ústav |